Η Νόσος του Dupuytren είναι πάθηση της παλάμης και των δακτύλων (κυρίως του παράμεσου και του μικρού) κατά την οποία δημιουργείται πάχυνση και ρίκνωση της παλαμιαίας απονεύρωσης. Φυσιολογικά κάτω από το δέρμα και συνδεδεμένο με αυτό βρίσκεται ο εν λόγω σχηματισμός αποτελούμενος από συνδετικό ιστό, ο οποίος επεκτείνεται στα δάκτυλα και ονομάζεται παλαμιαία απονεύρωση.  Το αποτέλεσμα είναι η μόνιμη σύγκαμψη των δακτύλων σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.

Ποια είναι η αιτία;

Είναι κληρονομούμενη πάθηση, περίπου 60-70% των ασθενών έχουν γενετική προδιάθεση. Είναι πιο συχνή στους άνδρες άνω των 40 ετών απ΄ ότι στις γυναίκες, στους Βορειοευρωπαίους και Σκανδιναβούς. Προδιαθεσικοί παράγοντες: Διαβήτης, κάπνισμα, επιληψία, παθήσεις του θυρεοειδούς. Η αιτία; Άγνωστη.

Πώς εμφανίζεται;

Ατραυματική θεραπεία χωρίς τομή της νόσου Dupuytren

Εμφανίζεται αρχικά με μία σκληρία στην παλάμη, έναν όζο ψηλαφητό κολλημένο στο δέρμα και κάτω από αυτό που με τα χρόνια η σκληρία επεκτείνεται προς τα δάκτυλα, κυρίως τον παράμεσο και τον μικρό και αρχίζει η σύγκαμψη, δηλαδή η αδυναμία των προσβληθέντων δακτύλων να εκταθούν (φώτο).

Η κάμψη των δακτύλων δεν περιορίζεται. Το αποτέλεσμα είναι τα δάκτυλα να “βρίσκουν εμπόδιο” λόγω της αδυναμίας έκτασης όπως επί παραδείγματι όταν ο πάσχων δίνει χειραψία ή “σκάλωμα” σε τσέπες ακόμα και δυσκολία στην καθαριότητα. Ορισμένες φορές η πάθηση αφορά και τα δύο χέρια και σπανιότερα τα πόδια.

Είναι συχνή η εξέλιξή της και ως αποτέλεσμα η μεγαλύτερη παραμόρφωση του χεριού.

Δεν προκαλείται πόνος.

Θεραπεία

Η θεραπεία εξαρτάται από την σύγκαμψη των δακτύλων. Αν είναι μικρή, αρκεί η παρακολούθηση (σύγκαμψη στην μετακαρποφαλαγγική μικρότερη των 15°-30° και της εγγύς φαλαγγοφαλαγγικής μικρότερη των 15°). Σε μεγαλύτερη σύγκαμψη από την προαναφερόμενη, ένδειξη έχει η χειρουργική θεραπεία, δηλαδή η αφαίρεση της παθολογικής παλαμιαίας απονεύρωσης που διενεργείται με εκτεταμένη τομή του δέρματος και αναισθησία.

Υπάρχει άλλου είδους θεραπεία;
Ελάχιστης επεμβατικότητας ατραυματική θεραπεία

Ναι υπάρχει η ελαχίστης επεμβατικότητος δια βελόνης απονευροτομή η οποία γίνεται χωρίς τομές δέρματος, χωρίς ράμματα, χωρίς αναισθησία (μόνο τυπική) και διαρκεί 15-20 λεπτά. Μπορεί να γίνει και στο ιατρείο και ο ασθενής να δει άμεσα αποτέλεσμα(video). Δεν απαιτείται νοσηλεία, χρειάζεται όμως η εμπειρία του χειρουργού για την αποφυγή επιπλοκών. Η επιτυχία της επέμβασης ανέρχεται στο 85-90% και είναι άμεση.

Ασθενής 1

ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΟ

Ασθενής 2

ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΟ

Ασθενής 3

ΑΜΕΣΟ ΜΕΤΕΓΧΕΙΡΗΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ

Ο ασθενής είναι σε θέση να λειτουργήσει το χέρι του φυσιολογικά από την ίδια μέρα.

Ατραυματική θεραπεία χωρίς τομή της νόσου Dupuytren

ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 2 ΜΗΝΕΣ