Ακτινογραφία ολικής αρθροπλαστικής ισχίου

Ακτινογραφία ολικής
αρθροπλαστικής ισχίου

Σχηματική απεικόνιση εμφυτευμάτων αρθροπλαστικής ισχίου

Σχηματική απεικόνιση
εμφυτευμάτων
αρθροπλαστικής ισχίου

Προεγχειρητική ακτινογραφία ασθενούς με οστεοαρθρίτιδα δεξιού ισχίου

Μετεγχειρητική ακτινογραφία ασθενούς με οστεοαρθρίτιδα δεξιού ισχίου

Με την επέμβαση της Ολικής Αρθροπλαστικής Ισχίου (ΟΑΙ) γίνεται η αντικατάσταση της κατεστραμμένης άρθρωσης του ισχίου με τεχνητή άρθρωση.

Σχ. 1: Σχηματική απεικόνιση φυσιολογικού αρθρικού χόνδρου και 1ου σταδίου αρθρίτιδας.

Σχ. 1: Σχηματική απεικόνιση
φυσιολογικού αρθρικού χόνδρου
και 1ου σταδίου αρθρίτιδας.

Η καινούργια άρθρωση (ολική αρθροπλαστική) δίνει στον ασθενή ένα λειτουργικό, ανώδυνο ισχίο με το οποίο επιστρέφει στις καθημερινές του δραστηριότητες ακόμα δε, και σε ήπιας μορφής συγκεκριμένες αθλητικές δραστηριότητες.

Η κύρια ένδειξη της επέμβασης είναι ο πόνος, η μείωση της λειτουργικότητας της άρθρωσης και η μείωση του εύρους κίνησης. Τα ανωτέρω συμπτώματα απαντώνται σε οστεοαρθρίτιδα του ισχίου πρωτοπαθή ή δευτεροπαθή, ρευματοειδή αρθρίτιδα και ως αποτέλεσμα συγγενούς δυσπλασίας. Ο συνδυασμός των συμπτωμάτων του ασθενούς και της ακτινολογικής εικόνας του ισχίου θέτουν την ένδειξη της χειρουργικής αντιμετώπισης, με ολική αρθροπλαστική (φωτ.).

Παρακάτω δίνονται οι απαντήσεις στις πιο συχνές ερωτήσεις των ασθενών που είναι υποψήφιοι για ολική αρθροπλαστική:

Πάσχω από οστεοαρθρίτιδα του ισχίου. Πότε πρέπει να χειρουργηθώ;

Σχ. 2: Σχηματική απεικόνιση προχωρημένου και τελικού σταδίου οστεοαρθρίτιδας του ισχίου.

Η οστεοαρθρίτιδα του ισχίου είναι μια εξελικτική διενέργεια καταστροφής του αρθρικού χόνδρου τόσο της μηριαίας κεφαλής όσο και της κοτύλης (σχήμα). Τα συμπτώματα επομένως έχουν μία βραδεία εξέλιξη. Τόσο ο πόνος όσο και η μείωση του εύρους κίνησης αυξάνονται με τον χρόνο. Η μειωμένη κινητικότητα έχει σαν αποτέλεσμα την ατροφία των μυϊκών ομάδων του κάτω άκρου. Επομένως η απάντηση στο πότε πρέπει κάποιος να χειρουργηθεί είναι: όταν τα συμπτώματα του έχουν επηρεάσει την καθημερινότητά του, όταν οι δραστηριότητες του έχουν προσαρμοσθεί λόγω του πόνου και η βάδιση γίνεται προβληματική.

Είναι προτιμότερο για τον ασθενή αλλά και για την βαρύτητα της επέμβασης ο ασθενής να μην φτάσει στο «απροχώρητο», όταν δηλαδή έχει αγκυλωθεί το ισχίο, γεγονός που αυτό συνεπάγεται μυϊκή ατροφία των γλουτιαίων μυών και επιβράδυνση της ανάρρωσης.

Τι είδους αναισθησία χρησιμοποιείται;

Ο συνεργάτης αναισθησιολόγος θα συζητήσει διεξοδικά με τον ασθενή τις επιλογές αναισθησίας. Συνήθως χρησιμοποιείται επισκληρίδιος αναισθησία. Προτιμάται αυτού του είδους η αναισθησία και για την μετεγχειρητική αναλγησία που παρέχει. Τοποθετείται από τον Αναισθησιολόγο επισκληρίδιος καθετήρας στην σπονδυλική στήλη δια μέσου του οποίου χορηγούνται αναλγητικά φάρμακα, με ειδική αντλία καθ’ όλο το 24ωρο, μετεγχειρητικά. Η ανωτέρω αναισθησία μπορεί να συνδυαστεί και με γενική αναισθησία.

Πόσο διαρκεί η επέμβαση;

Ο χειρουργικός χρόνος της επέμβασης είναι 1 ½ με 2 ώρες. Ωστόσο ο συνολικός χρόνος (αναισθησιολογικός χρόνος – προετοιμασία ασθενούς – χρόνος ανάνηψης) ανέρχεται σε περίπου 3 ώρες.

Χρειάζονται προεγχειρητικές εξετάσεις;

Ναι. Ο ασθενής εισάγεται την προηγουμένη του χειρουργείου για να υποβληθεί σε εξετάσεις αίματος, ούρων, καρδιολογική εξέταση, ακτινογραφίες θώρακος, αναισθησιολογική εκτίμηση.

Πότε θα σηκωθώ να περπατήσω;

Την επόμενη ημέρα του χειρουργείου ο ασθενής σηκώνεται και υπό την επίβλεψη του φυσιοθεραπευτή βαδίζει με την βοήθεια 2 βακτηρίων ή περπατητήρα και με πλήρη φόρτιση.

Συνήθως εξέρχεται από το νοσοκομείο την 3η με 4η ημέρα αυτοεξυπηρετούμενος.

Πότε θα περπατήσω χωρίς βοηθητικά μέσα;

Αυτό εξαρτάται τόσο από την γενική κατάσταση του ασθενούς (ηλικία, άλλες συνυπάρχουσες ιατρικές καταστάσεις) όσο και από την χρονιότητα και βαρύτητα των συμπτωμάτων. Κατά μέσο όρο οι ασθενείς είναι σε θέση να περπατήσουν χωρίς βοηθητικά μέσα μετά την 3η εβδομάδα.

2 ημέρες μετά από αρθροπλαστική ισχίου

Πάσχω από οστεοαρθρίτιδα του ισχίου. Πότε πρέπει να χειρουργηθώ;

Τι είδους αναισθησία χρησιμοποιείται;

Πόσο διαρκεί η επέμβαση;

Χρειάζονται προεγχειρητικές εξετάσεις;

Πότε θα σηκωθώ να περπατήσω;

Συνήθως εξέρχεται από το νοσοκομείο την 3η με 4η ημέρα αυτοεξυπηρετούμενος.

Πότε θα περπατήσω χωρίς βοηθητικά μέσα;

2 ημέρες μετά από αρθροπλαστική ισχίου

Προεγχειρητική ακτινογραφία του ασθενούς

Προεγχειρητική ακτινογραφία ασθενούς με οστεοαρθρίτιδα δεξιού ισχίου

Μετεγχειρητική ακτινογραφία του ασθενούς

Μετεγχειρητική ακτινογραφία ασθενούς με οστεοαρθρίτιδα δεξιού ισχίου

Ασθενής με ολική αρθροπλαστική ισχίου 4 εβδομάδες μετά το χειρουργείο.

Θα χρειαστώ φυσιοθεραπεία μετά την έξοδό μου από την κλινική;

Το μεγαλύτερο ποσοστό των ασθενών δεν χρειάζεται φυσιοθεραπεία μετά την έξοδο από την κλινική.

Τι χρόνο ζωής έχει η καινούργια άρθρωση;

Αυτό έχει σχέση με την ηλικία του ασθενούς (άρα και την κινητικότητά του) καθώς και από την αιτία της πάθησης. Σε άτομα άνω των 65 ετών με εκφυλιστική οστεοαρθρίτιδα η 15ετής επιβίωση της πρόθεσης είναι της τάξης του 94-95%. Δηλαδή ένα ποσοστό 5-6% χρειάζεται σε αυτό το χρονικό διάστημα να επαναχειρουργηθούν.

Τι επιπλοκές μπορούν να υπάρξουν;

Οι επιπλοκές γενικώς δεν ξεπερνούν το 2-3%. Πιο αναλυτικά, η μικροβιακή φλεγμονή στατιστικά δεν ξεπερνά το 1%. Σε μικρότερο ποσοστό απαντάται η πνευμονική εμβολή 0,6%. Το ποσοστό επανεγχείρησης λόγω άσηπτης χαλάρωσης αναφέρθηκε ανωτέρω.

Το ποσοστό εξαρθρήματος της μηριαίας πρόθεσης (να βγει από την θέση του) ανέρχεται σε 2-3%. Τέλος σε μικρό ποσοστό (<1%) μπορεί να αναφέρεται πόνος στον μηρό (thigh pain) για χρονικό διάστημα μέχρι και ενός έτους που όμως στην συνέχεια υποχωρεί.

Τι φάρμακα θα χρειαστώ μετά την έξοδό μου από την κλινική;

Δίδεται αντιθρομβωτική αγωγή καθ’ όλη την παραμονή στην κλινική και μετά την έξοδο μέχρι παρέλευσης 30-35 ημερών από την χειρουργική επέμβαση. Αυτή συνίσταται σε 1 υποδόρια ένεση καθημερινά.

Η χρήση αναλγητικών φαρμάκων είναι επιθυμητή για διάστημα 2-3 εβδομάδων.

Ασθενής 3 εβδομάδες μετά από ολική αρθροπλαστική ισχίου.